Utíkejte, slečno Nituš!
Komorní adaptace slavné Hervého operety Mamzelle Nitouche od slovenského básníka a dramatika Ľubomíra Feldeka, v níž autor původní Hervého nápad s převleky nejrůznějšími změnami a dvojím životem postav dotáhl téměř do absurdních rozměrů a vytvořil tak předpoklady pro inspirovanou kolektivní spoluhru všech protagonistů na jevišti, tak typickou pro jedinečnou poetiku Ypsilonky. Večer se nese v duchu hravosti, hudebnosti a duchaplnosti, ale ze všeho nejvíc je večerem nespoutané a dobré zábavy.
„Vďaka Ypsilonke a režisérovi Petrovi Oravcovi za včerajšiu premiéru mojej hry Utekajte, slečna Nituš! Čakal som dobré predstavenie – a predsa bolo ešte lepšie než som čakal.“
— Ľubomír Feldek
Recenze a ohlasy diváků
„(…) jde o inscenaci, která osobitě provádí adaptaci Ľubomíra Feldeka, jenž po svém využívá onoho postavení Hervého operety na skoro nepostřehnutelné hranici mezi hudebním druhem a činoherním žánrem k tomu, aby vyprávěl příběh o dvojnících. (…) Koneckonců i představitelce titulní role je dopřáno bloudit v dvojí duši – trochu v sympaticky přidrzlé Nituš a v poněkud zaskočené dívce z dobré společnosti. Takto se rozehrává divadelně a tematicky dravější příběh o hledání místa v životě, než nabízí příběh o klášterní schovance, která se náhodou stala operetní divou. A to nemluvím o tom, že prostředí divadla se v tomto pojetí stává jaksi přirozeným zázemím těchto proměn. (…) režisér Peter Oravec takto otevřel prostor pro hravost, pro komediální radost z hraní, v němž se herci cítí zřejmě velmi dobře. (…) mohu jen konstatovat, že je velmi příjemnou záležitostí, která v novém pojetí opět osvědčila svou nesmrtelnost.“ (Lidové noviny, J. Císař)
„(…) Petr Vršek jako Celestén a Floridor v jedné osobě se většinu času nachází na hranici psychického zhroucení a Jaroslava Kretschmerová jako matka představená a major de Château-Gibus nás naopak vrátí do reality (…) a rozesměje tak celé hlediště. Hvězdou večera, která probudila slečnu Nituš k životu, byla bez pochyby Lumíra Přichystalová. Předvedla vynikající pěvecký výkon i v kombinaci s pohybově náročnou choreografií a svými grimasami dodala na jeviště vtip i život. Pokud toužíte po oddechu od všedních starostí, večer ve společnosti komorní adaptace Harvého operety Mamzelle Nitouche je tou správnou volbou.Hudba, zpěv, barvy a zkušení herci zajistí divadlo plné radosti a dobré nálady.“ (80 %, informuji.cz, A. Mrzílková)
„Utíkejte! A čím skôr do Studia Ypsilon. Pokojne so sebou vezmite všetkych svojich pribuznych, priatelov, kamaratov či známych a nechajte sa vniest do rozmarného sveta prenádherných melodií tohto ‚vaudevillovského‘ operetného skvostu. Pohladí vašu dušu, kútiky úst vam dvihne do úsmevu, zdanlivo kontroverzné kontrasty snad vobec nikoho neurazia a miestami sa celkom iste naozaj s chutí zasmejete. Nádherne oblečené, noblesne zatancované, kompaktnost celého súboru akcentuje profesionalitu, možno by to este k dokonalosti chcelo aspoň trochu funkčnú scénu, to však velkoryso prehliadnete. Bravo :-)“ (90 %, Patrik, i-divadlo.cz)
Audiopozvánka
Audiopozvánka, kterou zastihnete i na vlnách Českého rozhlasu, hlavního mediálního partnera 55 let Ypsilonky.
Slečna Nituš online
- Rozhovor s režisérem Peterem Oravcem (online, Mozaika ČRO Vltava, čas 17:50)
- V Ypsilonce se hraje opereta (online, reportáž Praha TV)
- Režie: Peter Oravec
- Hudba: Florimond Hervé
- Výprava: Ondřej Zicha
- Hudební nastudování: Dominik Renč
- Hudební přídavek: Miroslav Kořínek
- Pohybová spolupráce: Jan Onder
- Dramaturgie: Jaroslav Etlík
- Hrají: Lumíra Přichystalová nebo Veronika Soumarová, Petr Vršek, Jaroslava Kretschmerová, Kryštof Mende, Renata Rychlá, Barbora Skočdopolová, Jan Bradáč, Martin Bohadlo, Jan Večeřa a Dominik Renč
- Premiéry: 18. a 20. ledna 2019
- Délka představení: 2 hodiny 30 minut