Studio Ypsilon letos zakončí sezonu už 15. června, a to především proto, aby do začátku sezony 2018/2019 stihlo opravu jevištní techniky a dlouho potřebnou revitalizaci diváckých prostor i zázemí. Do nové sezony, kdy si bude připomínat výjimečných 55 let existence, vstoupí proto slavnostně, a tak trochu v novém kabátě. Oficiálně divadlo zahájí sezonu v pondělí 17. září ve 12.00 hodin hudebně-tanečním programem v pasáži Olympic a slavit bude s diváky a hosty celý týden.

„Snad už na střední škole, kdy jsem hodně kreslil a zajímal se o divadlo, jsem si zapsal seznam toho, co by mělo být dobrému divadlu předpokladem: okamžitost, pohotovost, bezprostřednost, pokušení, duchapřítomnost i blesková reakce, projev zpříma i spatra, smysl pro časomíru i extempore, také umět varírovat s nenadálostí v zádech – pak lze docílit všemožného. Tyto předpoklady se časem prohloubily a po různých zkušenostech tu byla Ypsilonka,“ říká Jan Schmid, ředitel divadla, které založil už v šedesátých letech původně v Liberci jako nezávislou experimentální skupinu a po celou dobu je jeho tvůrčí a hybnou silou. Už na počátku a za celou dobu své existence se stala nedílnou součástí české (ale nejen díky svým mnohým zájezdům po celém světě i světové) divadelní historie, a to jak svou poetikou, tak metodou kolektivní improvizace. Zúčastnila se různých divadelních festivalů a pravidelně vyjížděla do zahraničí.

Za více než půl století vzniklo na stovky inscenací, improvizovaných večerů, happeningů a dalších. Současně divadlem prošlo nesčetně výrazných osobností, a i když už není možné se dnes setkat se všemi, některé jsou s ním téměř od počátku až dodnes. Vedle Jana Schmida je takovou například osobností herečka Jana Synková nebo skladatel Miroslav Kořínek. „Když Ypsilonka úplně začínala, sešli jsme se v Liberci na vojně, já tam byl druhým rokem. Schmid každopádně přišel s geniálním nápadem, jakým způsobem vojnu přežít ve zdraví a v pohodě,“ řekl v rozhovoru pro ypsilonský Zpravodaj Kořínek. Z tohoto nápadu nakonec vzešlo divadlo, bez kterého si dnes mapu významných divadelních scén lze už jen těžko představit.

Ypsilonka je stále živá a v pohybu

Stejně tak si mnoho diváků nedovede představit toto divadlo bez některých dalších osobností, zároveň je Ypsilonka od nepaměti divadlem s otevřeným myšlením a poetikou, reagující na to nejsoučasnější, co žijeme. A tak už od počátků proto vedle sebe koexistovali čerství absolventi DAMU se zkušenými herci a na jevišti se potkávali tvůrci a herci tzv. mezigeneračně. Což platí i pro mezigeneračnost publika. Ne jinak tomu je i dnes, kdy je Ypsilonka po 55 letech existence neustále živá a v pohybu. „Jsem rád, že Ypsilonku objevují i mladí diváci, kteří si myslí, že vznikla nedávno. Vždycky jsme se snažili pohybovat tam, kde se mění myšlení lidí. A pak nejde o to, jestli je nám dvacet nebo sedmdesát. Stárnutí nás nemění, je jen naším omezením. To věčné, co drží vývoj, jsou vlny a proměny mentality,“ řekl Schmid u příležitosti tehdy ještě pětačtyřicátého výročí v rozhovoru pro Právo.

Podzimní oslavy

Co se týče oslav, divadlo uvažuje o dvou týdenních podzimních etapách, přičemž do této doby bude také hotová oprava jevištní techniky a revitalizace divadelních prostor. „Poděkování za možnost uskutečnit tyto nutné opravy patří Magistrátu hlavního města Prahy,“ dodává Schmid. Interiéru vyhlášené scény v samotném srdci Prahy se tak po desítkách let dostane zasloužených oprav, stejně jako si reprezentativní prostory zaslouží diváci, kteří ho po celou dobu navštěvují.

Po loňském úspěchu s venkovním, volně přístupným, programem, divadlo zahájí oficiálně sezonu v pondělí 17. září ve 12.00 hodin v pasáži Olympic krátkým pásmem písní z některých (především nejnovějších hudebně-tanečních) inscenací a slavit bude potom celý týden. Na programu bude kmenová Prodaná nevěsta i jubilejní 100. repríza Fausta a Markétky, po které je ještě plánovaná beseda s diváky a hosty, a to nejen o historii Ypsilonky, oslavách výročí, ale také o jejím dalším směřování i o směřování divadel či kultury obecně. Dále uvede Varieté Freda A., a to navíc jako partnerské představení televizního festivalu Zlatá Praha. Do dramaturgie týdenních oslav divadlo zařadilo i jednu z nejnovějších inscenací Kostky jsou vrženy aneb Don Juan a hlavně pocta Jaroslavu Ježkovi a týden zakončí komedií Hlava Medúzy, kterou má na repertoáru od roku 1996. Jiří Lábus získal za svou roli v této inscenaci Cenu Thálie. To ostatně není jediná Cena Thálie, uznání se dostalo na jaře loňského roku právě Janu Schmidovi v podobě Ceny Kolegia za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění.

foto © Studio Ypsilon