Upokojenkyně
“Život je krátký, konec strašný, nezbývá, než si z toho dělat srandu.”
-John Cleese, Monty Pythons
Reportáž Tomáše Hrnčíře z II. hlavní zkoušky Upokojenkyň:
- Režie: Petr Vacek
- Dramaturgie: Pavla Nohýnková
- Scéna: Ondřej Zicha
- Kostýmy: Hana Soukupová
- Hudba a hudební nastudování: Jan Jiráň
- Pohybová spolupráce: Bára Skočdopolová
- Hrají: Lenka Termerová j.h. (Anna Vrbičková), Jan Jiráň (Vlastík, její syn), Jan Bradáč (Jarda, její vnuk), Jan Večeřa (Erik, její vnuk), Lenka Loubalová (Marie Ptáčková), Markéta Plánková (Lenka, její dcera) Bára Skočdopolová (Jarmilka), Jiřina Vacková (Marcelka), Roman Mrázik (Ředitel), Pavel Nový (Pan Vaněk nebo Pan Oldřich)
- Premiéra: 25. dubna 2025
- Délka představení: 1 hodina 35 minut (bez přestávky)
Recenze a ohlasy diváků:
„75 %. Zvolit si prostředí domova pro seniory a okolnosti (do)týkající se našich posledních dnů a přání za námět divadelní komedie s dějem, v němž se budou černohumorné pasáže a dojemné okamžiky prolínat s lehkostí, je nápad poměrně neotřelý a směle ambiciózní zároveň. Spokojeně divácky potvrzuji, že Kazimír Lupinec takový text opravdu napsal a ve Studiu Ypsilon ho inscenačně zdařile uchopili. Režijní vklad P. Vacka nepostrádá hravost, emaptii ani nadhled, nostalgicko-melancholickou náladu podtrhují písně s projekcí retro fotografií, vše pak korunuje duo seniorek Vrbičková+Ptáčková v kouzelném hereckém podání L. Termerové a L. Šebek Loubalové.“ (Helena Grégrová, i-divadlo.cz, 26. 4. 2025)
„Pražské Studio Ypsilon přichází s komedií Upokojenkyně z prostředí domova pro seniory. Dává jí najevo, že na pomalý a strastiplný proces stárnutí lze pohlížet s humorem, ba dokonce že je to potřeba, aby se člověk nezbláznil. Na ty, kteří v minulosti pečovali nebo právě pečují o některého ze svých blízkých, může mít inscenace až terapeutický účinek – třebaže je její druhá polovina vlastně dost morbidní. (…) Inscenace je plná hudebních vložek. Herci berou do rukou housle, kytaru, kontrabas, flétnu či prostou krabičku na léky, která slouží jako hrkátko. Některé písně se týkají obecnějších životních otázek, jiné trefně odkazují na to, co postavy prožívají. (…) Režiséru Petru Vackovi se podařilo vytvořit živý jevištní tvar plný situací, které můžeme znát z domova. Scénář je totiž v mnoha rodinách obdobný: rodiče ani na sklonku života nepřestávají vychovávat dospělé děti; nepřestávají snít, třebaže své představy nemohou uskutečnit. Jejich děti a vnoučata jim v rámci svých možností pomáhají, ale ke spokojenosti všech to často nestačí. A pak jsou v inscenaci také situace, které nikdo z nás nezažil (alespoň doufám) – jaké, to vám teď neprozradím – přišli byste o překvapení. Dodám jen, že od začátku do konce nepřestává být legrace.“ (Štěpán Klinkovský, kulturio.cz, 29. 4. 2025)
„Milý pane Vacku,
Ještě jednou blahopřejeme k úspěšné premiéře! Představení se Vám
všem náramně povedlo! Takové ošemetné a depresivní téma jste dokázali
podat způsobem, že se diváci smáli od začátku až do konce! Já ještě
v tramvaji. Ty skvělé dialogy! Nečekané zápletky!
A sehraná ypsilonská parta! Paráda! Myslím, že se Vám výborně podařilo
spojit to nejlepší z ypsilonské tradice s vlastním pojetím. Prostě
nová Y.
Děkujeme za pozvání a za krásný divadelní zážitek!"
Dana Huňátová