V nekorektní době nekorektní kus. Arnošt Goldflam Divadlo Termíny a vstupenky

V této bláznivé době při mně stůj, zpívá se v jedné písni. A když je to tak, pak taky občas děláme bláznivé věci. A tak se Arnošt Goldflam rozhodl připravit scénář ze svých oblíbených autorů Karla Poláčka, Ivana Wernische, Daniila Charmse a též z jedné své aktovky. Jsou to věci vesměs žertovné, hravé, trochu bizarní, s lehkým podtónem smutku. Také malá podivná operka, několik hravých písní i hudební podkresy. Živá hudba i zpěv, herecké exhibice. Trošku absurdní, nepříliš uctivé, crazy. Něco úplně jiného, než s čím se teď diváci setkávají v divadlech. „Takže v nekorektní době nekorektní kus.“ (A. G.)

Rozhovor s Arnoštem Goldflamem, Právo, 14. 3. 2022

RECENZE a ohlasy diváků

Divák, který přišel na laskavé židovské anekdoty, které zná z Goldflamova vyprávění, vidí najednou úplně jiné divadlo. Nekorektní kus v nekorektní době. (…) V režii Arnošta Goldflama se ujala výpravy Petra Goldflamová Štětinová. Scéna je navržena téměř dokonale. Kostýmy výborně reflektují dobu, která se zrovna odehrává na jevišti. Dění na scéně podbarvuje a dotváří hudba Dominika Renče. Hudba je nedílnou součástí a je na vysoké profesionální úrovni. Ypsilonka je známá tím, že téměř všichni herci umí hrát na nějaký hudební nástroj, či zpívají. (…) Herci vytvořili jednolitý kolektiv, mladí dobře zapadli mezi osvědčené bardy. V představení není hlavní role, všichni hrají o sto šest. Snad jen Navrátil, Vršek, Vacková se blýsknou trochu víc.“
(Jaromír a Věra Hamplovi, Pražský magazín, 9. 3. 2022)


Byl to úžasný zážitek. Smíchy jsem slzel."
(J. Hron, 6. 3. 2022)


O imaginativní kreativitě divadelníka a spisovatele Arnošta Goldflama se můžeme přesvědčit v jeho novém projektu Let do nebe aneb Fata morgana, který realizuje na jevišti Studia Ypsilon. Z textů vlastních, ale také s použitím slovesné tvorby svých oblíbenců Karla Poláčka, Ivana Wernische a Daniila Charmse připravil sled příběhů a situací s atmosférou bizarně surreálnou, absurdní, ba funerální. (…) Inscenace pamětníkovi připomene Goldflamovy autorské projekty v HaDivadle, také wernischovskou koláž v Huse na provázku Kominické lodě? Ó kdežpak! Ale soubor ze Spálené ulice má trochu jinou průpravu než zmiňovaná moravská seskupení, přestože všechny patří k průkopníkům tradice studiových divadel u nás, jejichž tvorba činila snesitelnějším prožívání minulého režimu. Ale i temnější poetika inscenace se s muzikantsky dovádivými dispozicemi Ypsilonky docela úspěšně snoubí, sluší „veteránovi“ Pavlu Novému i „uječeným“ a dobře zpívajícím dívkám (Paulína Labudová, Barbora Skočdopolová, Veronika Soumarová), také nadějným posilám pánské šatny Janu Bradáčovi a Kryštofovi Mendemu. To platí i o ztvárnění charakterově propracovaných (… ) partů (Vacková, Navrátil, Vršek). Sympaticky působí i to, že bizarní večírek s pěknou retro výpravou Petry Goldflamové Štětinové a hudebním vkladem Dominika Renče (nechybí ovšem režisérova „erbovní“ melodie, Toselliho serenáda) nekončí žádným hurá finále. Vítězí melancholická nálada, jež nasměruje poslední minuty představení kamsi do ztracena.“ (Jan Kerbr, Lidové noviny, 18. 3. 2022)


Inscenace se odehrává na výtvarně nápadité scéně Petry Goldflamové Štětinové s dominujícím ‚božským okem‘ (… ) a doprovází ji působivá hudba Dominika Renče. Rovněž je pečlivě režijně propracována a výkony všech herců – Pavla Nového, Oldřicha Navrátila, Petra Vrška, Jiřiny Vackové, Paulíny Labudové atd. – jsou virtuózní."
(Jan Kolář, Divadelní noviny, 22. 3. 2022)


„Hra Arnošta Goldflama Let do nebe aneb Fata Morgana, s níž přijelo do našeho města Studio Ypsilon Praha, nese v popisku, že jde o dílo, plné nekorektního humoru v nekorektní době. Že je plné zpěvů, tance a hereckých exhibic. Že vychází z děl oblíbených autorů autora, a to Karla Poláčka, Ivana Wernische a Danilla Charmse. Že je dvouhodinový program plný žertovných, hravých, trochu bizarních momentů s lehkým podtónem smutku. Možná právě tento popis nalákal do místního kulturního stánku řadu těch, kteří rukopis Arnošta Goldflama příliš v malíku nemají. Hra, složená z několika povídek, totiž přesně zapadala do jeho tvorby a Goldflamův autorský podpis v ní byl jasně patrný. Dočkali jsme se tedy vtípků, dotažených ad absurdum, smáli se židovským anekdotám a snažili se pochopit často nepochopitelné. A jak už to u podobně originálních počinů bývá, někdo je nadšen, jiný otráven. A tak zatímco se první mohli utleskat a smáli se jako o závod, druzí se již po přestávce na svá místa nevrátili. Já bych ovšem chtěla pochválit perfektní výkon herců, jimž jednoznačně vévodil Pavel Nový. Jeho cit pro goldflamovskou poetiku byl uchvacující a velice osvobozující. Nutno dodat, že po přestávce měl Let do nebe o poznání větší spád a nabídl bujarejší zábavu, zatímco první polovina přinesla víc chvil k zamyšlení. Dostačující scéna a skvělé kostýmy atmosféru povídek nikterak nerušily, Momentem, kdy jsem netušila, zda šlo o režisérský záměr či zjednodušení hraného, byla chvíle, kdy se jedlo i pilo ´na prázdno´ a kdy z lahve do sklenek netekla ani voda. Každopádně, i v tomhle poznávám Arnošta Goldflama, a tak mu za sebe musím vyseknout poklonu. Do puntíku totiž splnil má očekávání.“
(Irena Malá Svatá, nasejablonecko, 11. 12. 2022)


Audiopozvánka

Plakát k představení Let do nebe

  • Režie: Arnošt Goldflam
  • Výprava: Petra Goldflamová Štětinová
  • Hudba: Dominik Renč
  • Hrají: Pavel Nový, Oldřich Navrátil, Petr Vršek, Jiřina Vacková, Paulína Labudová, Barbora Skočdopolová, Jan Bradáč, Veronika Soumarová, Kryštof Mende, Dominik Renč
    Délka představení: 2 hodiny
  • Premiéry: 4. a 6. března 2022
  • Ze zkoušky Letu do nebe (YouTube)
    LET DO NEBE aneb Fata morgana I. (YouTube)
    LET DO NEBE aneb Fata morgana II. (YouTube)
Divadlo Není pro děti