Jiří Lábus
[image]
Jiří Lábus se narodil v Praze. DAMU absolvoval v roce
1972. V témže roce se stal členem Studia Ypsilon. Jeho první větší
rolí v Ypsilonce byla postava Lobova v Dostojevského Věčném
manželovi (1973), hned poté následovala velká role Vševyzuňka
v Ghelderodově Baladě o Velkém kostlivci (1973). Ještě
v témže roce účinkoval ve Dvanácti křeslech od Ilfa a Petrova,
poté v Jarryho Ubu králem (1974). Z tohoto raného období je jeho
asi nejpůsobivější rolí Makbeth ze Shakespearovy hry Makbeth (1976).
Dále hrál např. ve Schmidově Životu a smrti K. H. Máchy (1978),
v Rabelaisově Gargantuovi (1979), v Rossiniho Lazebníku
sevillském (1981), ve Schmidově hře o Haškovi Voni sou hodnej
chlapec (1983), ve Dvořákově a Klímově Matěji Poctivém
(1985), v Tyňanovově Voskové figuře (1987), v Erdmanově
Sebevrahovi (1988), v Kafkově Americe (1989), v Allenově
Bohovi (1990), Schmidově Mozartovi v Praze (1991),
Diamondově Horkém to někdo rád (1993), ve Smetanově Prodané
nevěstě (Kecal), Schwajdově Svaté rodině (Katy), Schmidově
Praze stověžaté (Otec, Přemysl, Bušek).
V současnosti hraje ve Studiu Ypsilon ve Vianově Hlavě Medúzy (za
roli Antoina Bonneaua získal v roce 1997 cenu Thálie), v Rusalce nejen
podle Dvořáka (Princ), dále v inscenacich Babička se vrací
(Prošek), Vratká prkna (Herec – Radek), Škaredá středa aneb
Teta z Halifaxu (Petr Zázvora). Výrazně se uplatňuje v ypsilonských
improvizacích, dříve např. v Takzvaných večerech na přidanou
nebo Večerech pod lampou, v nynější době např. ve
Vánočních večerech a Pánské šatně.
Je držitelem dvou Českých lvů za vedlejší mužský herecký výkon ve
filmech Amerika (1995) a Klauni (2014), ceny AVA za
mimořádný přínos v oblasti mluveného slova (2021), ceny Mistr zábavního
umění (ARTES 2021) a ceny Kristián za celoživotní přínos kinematografii
(Febiofest 2021).
V roce 1989 do časopisu Svět divadla v článku Nevysychající klíček
napsal Jan Schmid o Jiřím Lábusovi: „Herectví Jiřího vychází
z radosti a přirozené hravosti, má dar improvizace a komediálnosti. Tyhle
dary ho zřejmě přivedly k široké popularitě a zná ho u nás jistě
i každé malé dítě. (…) Komika a komediálnost je jen jedna stránka jeho
herectví v každém okamžiku plná nápadů, protože Jiří je rodem
excentrik a recesista. Za touto výstřední stránkou je však zvýšená
senzibilita, obojí součástí výrazně vymezené herecké osobnosti. (…)
Jiří Lábus je právě mezi těmi, kteří jsou na špici divadla a podílejí
se na jeho tvářnosti. A kdyby byl brambora, jistě bude trčet, mít
pořádný nos – i v přeneseném smyslu – a nevysychající
klíček.“